Telefonsupport
+45 89 88 32 16
1-2 HVERDAGE
Gratis levering

CBD olie mod søvnløshed

Søvn er ekstremt vigtigt for en velfungerende hverdag - og derfor er en god og sund søvn også vigtig, lige meget om man er barn, ung, voksen eller ældre. Faktisk bruger vi mennesker næsten en tredjedel af vores liv på at sove! Hvis man så sover dårligt, er det virkelig meget søvn, man skulle bruge på at restituere, som i stedet bliver brugt på at vende og dreje sig.  
Søvnløshed plager mange mennesker og kan være udløst af mange forskellige ting - larm, stress og bekymringer er blot nogle af de ting der er med til at ødelægge menneskers skønhedssøvn - og det er altså en dårlig ting, når søvnen er så vigtig for vores hverdag. Det kan også hurtigt blive en ond spiral, for hvis man ikke kan sove og stresser over at man ikke får nok søvn, bliver det endnu sværere at sove.
På denne side har vi samlet en masse information om søvn - måske bliver du klogere på hvorfor du sover dårligt om natten, eller måske finder du et par gode råd der kan gøre din søvn endnu bedre. Vi fortæller dig også hvorfor det kan være du skal prøve CBD olie hvis du har søvnmangel eller lider af søvnløshed - der er nemlig flere brugere der oplever at det giver en roligere søvn og gør det lettere at falde i søvn, hvis man har et regelmæssigt indtag af CBD olie eller CBD kapsler.


Har du spørgsmål til CBD olien og dens egenskaber? Så kan du læse mere om cannabis-olie her. Du er også velkommen til at kontakte os hvis du har flere spørgsmål.


Hvordan fungerer søvn?

Ifølge en række undersøgelser, består søvn af fem faser. Hvornår vi er trætte, afhænger meget af vores døgnrytme, men man har også et indbygget ur der blandt andet styres af lys og mørke.
Den første fase er en let søvn. Det er den du mærker når du sådan er lige ved at falde i søvn, du gaber, og føler en indre ro falde over dig - det er også her, man nogle gange oplever at man “falder” og falder ud af søvnen og så må starte forfra. Det er også let at vågne her, for eksempel hvis en lastbil kører forbi eller hvis nogen tænder lyset. Den næste fase er hvor kroppen begynder at blive klar over at den skal til at sove en dyb søvn. Kroppens temperatur falder, dine øjne bevæger sig ikke så meget rundt, og din hjerterytme falder også fordi kroppen ikke længere arbejder på højtryk.  
I den tredje fase rammer du den dybe søvn - denne er meget vigtig, da den lette søvn ikke er tilstrækkelig. Hvis du aldrig falder ned i den dybe søvn - for eksempel fordi din telefon er på lyd om natten, vil du ikke føle dig veludhvilet om morgenen. Fase fire minder meget om denne fase, bare på et endnu dybere niveau, og når du fase fem er det her du drømmer. Her kan øjnene bevæge sig rundt bag øjenlågene og du kan være urolig, selvom du er i en dyb søvn. Hjernen er mere aktiv og din hjerterytme stiger også. Den femte fast kaldes også for REM-søvn.

Disse faser er alle vigtige for at din søvn er tilfredsstillende og at du føler dig veludhvilet.  


Hvorfor er søvn vigtigt?

God søvn er vigtigt af flere forskellige grunde - det handler ikke kun om, om man er træt mandag morgen fordi man har været oppe længe i weekenden, det handler også om kroppens funktioner.
Din hjerne bruger søvnen på at restituere. Fordi den er aktiv i løbet af hele dagen, er det vigtigt at den kan bruge natten på at komme sig. Derudover er der også undersøgelser der viser at søvn blandt andet er med til at sørge for en stabil vægt - og søvnunderskud kan føre til vægtøgning. Hvis du lider af søvnunderskud, kan det også give grobund for en række sygdomme, for eksempel type 2-diabetes.  
Angst, depression og stress trives også bedre når du har søvnunderskud - og det er altså en rigtig god grund til at du skal gøre alt for at få en bedre søvn, hvis du sover dårligt om natten.


Kan CBD olie hjælpe med søvnproblemer?

Der er forskellige undersøgelser, der arbejder med spørgsmålet om CBD olie kan hjælpe med søvn. Teorierne går på at CBD olie kan påvirke receptorer i hjernen, der arbejder med at producere signalstoffer, blandt andet dopamin og serotonin. Disse stoffer i hjernen hjælper os med at være afslappede, og her håber man altså at CBD olien kan være med til at aktivere dette, så man kan blive mere rolig om aftenen, og på sigt give en nattesøvn der er mere rolig og uforstyrret.
Søvnproblemer kan ofte være udløst af tankemylder, bekymringer og stress, alle symptomer på både angst og depression, diagnoser, hvor man også arbejder på at kunne bruge CBD olie som et hjælpemiddel til symptombehandling.  
En anden faktor der også kan være med til at forbedre søvnen er melatonin - det naturligt forekommende søvnhormon, som kroppen selv producerer, og som er med til at gøre dig træt om aftenen. Melatonin findes også som lægemiddel, og gives til de der døjer med søvnbesvær. Dette hormon produceres når det er mørkt, og altså primært om aftenen og er sammen med din døgnrytme med til at fortælle dig at du skal være træt. Om dagen hæmmes produktionen af melatonin i kroppen, og det er blandt andet en af grundene til at det kan være svært at tage en middagslur uden at gardinet er rullet ned.
Melatonin-kapsler er blandt de mest brugte sovesupplementer, fordi indholdet af melatonin allerede findes i kroppen, og det er altså et naturligt middel. Det betyder også at det adskiller sig fra andre sovemidler, der typisk kan have bivirkninger som forstoppelse og faktisk også søvnbesvær.
Kombineret med CBD olie, kan melatonin være med til at give en rigtig god virkning hos folk med søvnbesvær der har varet i en længere periode - mens CBD olie er med til at få kroppen til at slappe af, får melatonin dig til at føle dig træt og klar til at sove. Brugere af melatonin fortæller ofte om at de får livlige drømme, og føler sig mere udhvilede når de vågner - det er et tegn på at de har nået de sidste faser i søvnen, fase 4 og fase 5 og viser altså at man når helt ned i den dybe søvn, hvilket er et rigtig godt tegn til dem der ellers har svært ved at finde en god søvnrytme og få nok søvn.


Hvorfor sover jeg dårligt?

Der kan være flere grunde til at du sover dårligt om natten. Nogle af grundene kan være svære at styre, men andre har du faktisk selv kontrol over, hvilket også gør det lettere at vende rundt - det er nemlig de dårlige vaner.
En af de værste syndere der giver dig dårlig søvn, er din mobiltelefon og din computer. Hvis du har disse med i seng, og ikke slår for eksempel det gule lys til i stedet for det blå, tror din hjerne at det er dag, og du vil ikke altid føle dig lige så træt. Hvis du ligger og spiller et spil eller ser en vild actionfilm lige inden du skal sove kan det også være med til at stimulere din hjerne, så det tager længere tid før du falder til ro igen.
Det kan også være at du drikker kaffe eller energidrik om aftenen. Nogle oplever ikke at dette gør det sværere at falde i søvn, men andre oplever at det kan gøre det svært ved at finde ro om aftenen. Ofte kan søvnproblemer være meget individuelle, så selvom din kæreste eller et andet familiemedlem kan sove på en cafe latte, er det ikke sikkert at du kan.  
Der er også søvnproblemer der udledes af andre ting. Det kan blandt andet være du ofte har tankemylder inden du skal sove - for eksempel udløst af angst, depression eller stress, og her gælder det om at tage fat i roden, for eksempel ved psykologsamtaler, omlægning af dine vaner eller noget helt tredje.


Tegn på at du sover dårligt

Udover at du helt sikkert selv kan mærke hvis du har sovet dårligt, er der også nogle andre symptomer, der kan afsløre om du generelt sover dårligt om natten.  
Er du allerede træt, selvom du lige er vågnet? Du behøver ikke springe ud af sengen hver morgen, men når du er vågnet og oppe bør du ikke føle en overvældende træthed, hvor der skal mange kopper kaffe til før du er vågen. Det er helt okay at være lidt søvnig efter frokost, og vi benægter ikke at formiddagskaffen eller kaffen efter frokost er nødvendig for at holde energiniveauet oppe, men hvis du altid er træt, bør du prøve at sove mere eller arbejde på at få en bedre søvnkvalitet.  
En anden grund er hvis du føler at verden omkring dig går hurtigere end du selv kan følge med, eller at du oplever koncentrationsbesvær, lige meget hvad du laver. Undersøgelser viser at hvis en voksen får mindre end 7-9 timers søvn i gennemsnit, kan det påvirke en på både et kognitivt og biologisk niveau, også selvom man måske ikke selv lægger mærket til det.  
Søvnmangel og træthed kan også føre til en trang til sukkerfyldt og fed mad, hvilket på sigt kan give vægtøgning. Det kan være at du har brug for sukker hele tiden for at føle dig vågen, eller at trætheden giver manglende overskud til at lave sundere mad fra bunden.


Hvordan får jeg en bedre søvn?

Der er mange ting man kan gøre, hvis man har dårlig søvn. Nedenfor har vi samlet nogle gode råd der måske kan hjælpe. Husk dog, at der også kan være mange andre grunde end “dårlige vaner” til at man ikke kan sove. Oplever du angst eller depression, er det vigtigt at du også får professionel hjælp, for eksempel hos en læge eller ved terapi.  


God kost og motion

Man kan godt blive lidt træt af at høre dette råd en gang imellem - men det er altså fordi det passer. Det er vigtigt at holde kroppen i gang og det er blandt andet det der er med til at gøre kroppen træt og klar til at sove.
Sidder du stille hele dagen kan du godt føle dig træt om aftenen og stadig have svært ved at falde i søvn, og har du et overdrevet aktivitetsniveau kan det også gøre det svært at falde i søvn. Det handler om balance.
Når det kommer til kosten, er det også vigtigt at du forsøger at spise sundt - der skal selvfølgelig også være plads til nydelse og fast food, men en krop der er i balance i forhold til vitaminer og mineraler, vil også have lettere ved at finde ro om aftenen.


Hav styr på dine vaner

Hav gode vaner ved sengetid. Hvis du oplever at du har svært ved at falde i søvn bør du lægge din telefon eller computer fra dig en halv til en hel time før du går i seng. Hvis du har mulighed for det, kan du også sørge for at dæmpe lyset og give det en mere gul farve, så kroppen lettere kan skabe melatonin, og fortælle dig at det er ved at være sengetid.  
Meget aktivitet, for eksempel fra YouTube-videoer eller spil inden sengetid kan holde hjernen i gang og gøre dig urolig når du skal sove. Prøv at holde dig til en bog, et krydsord eller noget andet inden du lægger dig til at sove.  
Der er også nogle der sørger for kun at bruge sengen når de skal sove - hvis du bruger formiddagen i sengen med Netflix og ligger i sengen i lang tid inden du skal sove, kan det også gøre din rytme i sengen skæv og du forbinder ikke sengen med sengetid, men med afslapning. Prøv at rykke Netflix og afslapning ind på sofaen i stedet, og brug kun sengen når du skal sove.


CBD olie kan måske hjælpe

Som tidligere nævnt er der også undersøgelser der viser at CBD oliens egenskaber kan have en positiv effekt på din søvn - men hvordan vælger man det rigtige produkt? Nedenfor giver vi nogle tips, så du kan finde det produkt der passer bedst til dit behov.


Kapsler

Vores ZzZ kapsler kan hjælpe dig med at få en bedre nattesøvn. De indeholder både CBD og melatonin, hvilket kroppen bruger til at regulere døgnrytmen. Melatonin produceres ved mørke, og kan på den måde være med til at fortælle os at det er tid til at sove. Dette ekstra skud melatonin i vores kapsler hæver niveauet af melatonin i kroppen og kombineret med de afslappende egenskaber fra CBD’en, giver det altså gode vilkår hvis du skal bruge lidt hjælp til at falde i søvn om aftenen.
Vælg kapsler hvis du vil hav et produkt der er let at indtage, og som blot skal tages en halv time inden du skal sove. Disse kapsler er ideelle hvis du i en længere periode har oplevet søvnbesvær, for eksempel på grund af bekymringer og tankemylder. Kombinationen af CBD olie og melatonin kan give en hjælpende hånd, så du bliver afslappet i kroppen, og fordi kroppen fortæller dig at det er tid til at sove.


Olie

Vil du have gavn af flere af CBD’ens egenskaber kan du vælge vores olier, der både kan indtages morgen og aften. Du kan blot lægger et par dråber under tungen med pipetten. Du kan læse mere om CBD olie her.
CBD olie hjælper dig med at slappe af i kroppen, og kan faktisk også være smertelindrende. Hvis du er kronisk ramt af smerter, også om aftenen når du skal sove, kan nogle dråber inden sengetid altså også være med til at hjælpe med lindring og afslapning, så du bedre kan falde i søvn.
Vi anbefaler at du bruger olien, hvis du har svært ved at falde i søvn om aftenen, og har brug for en lille ekstra hånd, til at slappe af. Hvis du til gengæld lider af alvorligt søvnbesvær, kan det være en fordel at vælge kapslerne med melatonin, der giver det ekstra skub mod træthed og afslappethed.



Gode reviews
Gratis Levering
100% Økologisk
Dansk kundeservice
Dokumenteret effekt
14-dages returret